1. Definisi
Skenario
yaiku rantaman utawa ringkesan lakon sandiwara, drama, film, lan sinetron.
Skenario utawa naskah iku kadadean saka babak-babak.
Saben babak,
biasane dibagi perangan-perangan kang diarani adhegan, lan adhegan iku
perangane babak kang diwatesi dening owah-owahane swasana, papan, lan gentine
utawa tekane paraga liya.
Ing
sajroning skenario ana istilah kang diarani pandom, yaiku perangane naskah kang
nerangake kahanan/swasana, sipat lan tingkah lakune paraga, lan liya-liyane.
Biasane, pandom iku ditulis ing antarane tandha kurung.
Menawa arep
gawe skenario sing asale saka sawijine crita prosa, kita kudu ngowahi wujud
crita saka prosa iku dadi dialog.
2. Tuladha
Skenario
Tarno mlebu. Ambegane ngos-ngosan, kringete pating
kleler,
|
||
Yani
|
:
|
Kowe saka
ngendi, Tarno? Kok mlayu-mlayu lan ambeganmu ngos-ngosan.
|
Bambang
|
:
|
Iya, ana
apa, No?
|
Tarno
|
:
|
Saka omahe
Pak Bardi. (Isih karo ngos-ngosan)
|
Yani
|
:
|
Leren
dhisik, lan ambegane ditata!
|
Bambang
|
:
|
Yan,
jupukna banyu putih!
|
Tarno
|
:
|
(ngombe banyu putih kang dijupukake Yani)
|
Bambang
|
:
|
Wis, saiki
critakna kadadeane kanthi alon-alon!
|
3. Pentas
Drama
Pentas drama
yaiku mraktekake utawa maragakake skenario/naskah nganggo piranti-piranti kang
nyata. Drama meh padha karo film, bedane menawa ing sajroning pementasan drama
ora bisa diendhek, yen ana kesalahan ing sajroning pentas iku, paraga kudu bisa
gawe improvisasi dhewe. Nanging menawa ing film bisa diendhek, amarga
proses gawe film iku nganggo kamera, yen ana sing salah bisa dibaleni shooting
maneh. Drama uga bisa dipadhakake karo teater, mung bae teater iku cakupane
luwih amba.
Yen arep
mentasake sawijining drama, kudu nemtokake:
- Latar lan Panggung
Latar yaiku
papan lan wektu. Papan lan wektu ing drama kudu cocok karo critane. Upamane
crita Diponegoro, panggonane ana ing Jogjakarta (bisa neng jero omah utawa neng
medhan gerilya), ing antarane taun 1825-1830.
Dene
panggung yaiku papan kanggo pentas drama kang digawe kanthi nggambarake latar.
Jenis panggung ana loro: (1) Panggung Realis, yaiku panggung nggunakake property
kang nggambarake suasana padha karo ing crita skenarione. Ing panggung realis
bisa digunakake backdrop, yaiku kain kang ana gambare kang bisa digulung
utawa diunggah-udhunake lan mbentuk latar belakang panggung, lan (2)
Panggung Abstrak, yaiku panggung nggunakake perlengkapan apa anane utawa
simbolik.
- Alur
Alur yaiku
lelakoning crita. Alur iki isine konflik antarane tokoh siji lan sijine,
antara tokoh ala lan becik.
- Blocking
Blocking mujudake gerak lan pindhahe para
paraga ing ndhuwur panggung. Gerak lan pindhahe paraga siji lan liyane kudu
padha-padha bisa menehi panggonan, supaya menawa ditonton dening audien
ora ana paraga sing ketutupan dening paraga liyane.
Pentas drama dening Teater Hampa Indonesia
|
- Tata Busana lan Make Up
Busana utawa
kostum kang dienggo dicocokake karo paraga/pelakune. Upamane ana pelaku bocah
sekolah, busanane ya kudu nganggo seragam sekolah komplit karo nggawa tas lan
alat tulis. Menawa peran polisi, ya luwih becik nganggo seragam polisi. Nanging
menawa ing drama komedi, busana iku ora kudu dicocokake karo paragane.
Make Up yaiku saperangkat alat kanggo
ngubah penampilan wajah wong kang dadi paraga ing drama. Upamane
ing naskah ana peran wong tuwa, nanging calon paragane ora ana sing tuwa, mula fungsi
make up iku dienggo ndandani rai calon paraga iku supaya katon tuwa.
- Lampu (Lighting)
Lampu utawa lighting
iku digunakake kanggo pementasan drama menawa dimainake ing wayah wengi. Werna
lampu kang dienggo ing pementasan drama bisa akeh kayata: abang, kuning, biru,
ijo, lan liya-liyane. Werna lampu iku saliyane kanggo penerangan lan nambah
daya estetika uga kanggo nggambarake suasana crita. Padhang-petenge
lampu bisa diatur nganggo alat setelan lampu dimmer.
Lampu kanggo pentas drama/teater
|
Dimmer
|
- Musik
Musik ing
drama iku dumadi saka suara-suara kang diasilake saka alat musik modern utawa
alat musik tradhisional/gamelan, kayata: gitar, biola, suling, gong, lan
liya-liyane. Alat musik uga bisa digawe saka barang-barang apa anane, kayata:
gelas, piring, botol, lan liya-liyane. Suara musik mesthine dicocokake karo
suasana adhegan, menawa adhegane sedhih musike uga kudu sedhih. Menawa adhegane
seneng ya musike kudu sing seneng.
- Perlengkapan/Property
Perlengkapan
kang dienggo ing sajroning pementasan drama iku bisa komplit utawa bisa sak
anane bae, dicocokake karo panggunge. Latar belakang/background bisa
digawe nyata utawa simbolik. Perlengkapan kang biasa dienggo ing
sajroning pentas drama kayata:
- Level, yaiku kothak kanggo ngadeg paraga kang dhuwure kira-kira 40 cm, lan ukuran ambane ora ditemtokake,
- Meja lan kursi, luwih becik kang digawe saka kayu lan bobote entheng menawa arep dipindhah ora merlokake wektu kang suwe,
- Kembang, biasane kang wis urip ing ngepot.
- Gambar-gambar saperlune,
- Topeng, lan liya-liyane.
- Personil
Personil ing sajroning pentas drama iku
paling ora kudu ana:
- Sutradara, yaiku wong kang ngatur lakune drama wiwit saka latihan nganti pementasan. Sutradara uga kudu bisa milih personil-personil liyane,
- Tata Musik, yaiku wong kang mahir mainake musik kanggo suara latar (soundtrack) pementasan,
- Tata Lampu, yaiku wong kang tugase ngatur pencahayaan ing panggung,
- Tata Busana lan Make Up, yaiku wong kang nyiapake kostum kanggo paraga lan ndandani penampilan wajah paraga,
- Tata Panggung lan Property, yaiku wong kang tugase nyiapake panggung lan mindhah barang-barang kang ana ing ndhuwur panggung ing saben ganti adhegan,
- Pelaku utawa paraga, yaiku ana gegayutane karo watak. Sing kudu diterangake nalika nemtokake pelaku yaiku: jeneng, umur, lanang utawa wadon, ciri fisik (kayata rambut, warna kulit, pawakan, lan sapiturute), kalungguhan utawa jabatan (raja, kawula, abdi, lan sapiturute). Sajroning milih paraga (casting), sutradara kudu bisa milih calon paraga supaya jumbuh karo paraga kang arep dilakoni, nanging ing drama komedi bisa kosok balene.
- Sinopsis
Sinopsis mujudake ringkesan skenario lan
paraga, sarta kru sing mainake drama, biasane digawe kaya brosur/selebaran.
Tujuan sinopsis iki kanggo narik kawigatene wong supaya nonton
pementasan drama. Tuladha sinopsis kaya ing ngisor iki:
TEATER XI IPA SMANTANG
MéNTASAKé:
sang pemimpi
(Naskah: Andrea Hirata)
Ikal mujudake paraga alteregon penulis yaiku
Andrea Hirata, dene Arai minangka sedulur adoh sing wis yatim piatu lan
diarani simpai keramat amarga sawijining anggota kulawarga keri dhewe
sing isih urip lan wusanane dadi sedulur angkat. Lan Jimbron, bocah kang uga
wis yatim piatu kang nduweni obsesi karo kewan jaran, lan menawa
guneman kerep gagap.
Bocah telu iku dadi kanca raket wiwit isih cilik
nganti sekolah ing SMA Negeri Manggar, sekolah kang dibangun dhisik dhewe ing
Belitung bagian wetan. Sadurunge mangkat sekolah, katelune nyambut gawe dadi
kuli ing pelabuhan iwak.
Crita diwiwiti saka katelune kang nduweni rasa
seneng lan ketagihan nonton film panas ing bioskop nganti sawijining dina
konangan guru ngajine, dibacutake crita asmarane Arai lan Jimbron, perpisahan
Jimbron karo Arai lan Ikal kang arep nerusake kuliah ing Jakarta, Arai lan
Ikal mengkone uga pisah nanging janji arep ketemu maneh ing Negara Perancis.
Urip mandhiri pisah saka wong tuwane kanthi donya kang sarwa pas-pasan kanggo
urip, nanging tetep nduwe cita-cita gedhe. Cita-cita kang bisa disawang saka latar
belakang panguripan dheweke, yaiku mung sawijining impen.
|
PARAGA:
I k a l
(LAKSONO
MARTADI)
Jimbron
(MA’RUF
FIDARTO)
A r a i
(AHLIANDA
RAHASTIAN)
Zakiah Nurmala binti Berahim
(LELYANA
OKTAVIA)
Pak Mustar M Djai’din BA
(AKMAL
SETIAWAN)
Pak Drs. Julian Ichsan Balia
(PADAKA AJI
BASUNDORO)
TATA MUSIK:
CHRISTOPHER
WOLTER
GREGORY HANS
EDWIN
FEBRI CINTYA
MAHARANI
TATA
LAMPU/LIGHTING:
RAKA PRAYESA
ADI PRASETYO
TATA BUSANA
lan MAKE UP:
RENJANA NUR
IMANDA
HAFIZ IMAM
MUSLIM
TATA PANGGUNG
lan PROPERTY:
HARYANTO
SIDIQ SETIA
AJI
M. MUYAMAMUN
SUTRADARA:
TIARA
DEASYANTARI
|
Sumber:
http://woyowoyoooooo.blogspot.com/p/tugas-sekolah.html
Tidak ada komentar:
Posting Komentar